» Pedagogiska regler på SSO «

Igår blev jag intervjuad av Vilda Starsmith vilket är så himla roligt, speciellt när det är lite udda frågor man inte fått förut. En av frågorna handlade om SSOs regler och vad jag tycker om dem som finns på deras hemsida, vilket jag vill prata med er om!  Reglerna jag anser måste förtydligas och göras mer pedagogiskt handlar om användandet av buggar, regler för chattarna samt vad som gäller för dina kontouppgifter då det är regler jag ser att folk bryter mot dagligen. Star stables regler är bra och välarbetade MEN mycket text att komma ihåg.
 
Idag är reglerna riktade mot föräldrar som ska prata med sina barn om detta, vilket i teorin är jätte bra men i praktiken så undrar jag hur många föräldrar som tar sig tiden att göra det och som faktiskt är medvetna om vad som egentligen händer och sker på internet, allvaret i det lixom? Det vore ju bättre om alla spelare själva kunde lära sig mer om spelets regler på ett roligt och lärorikt sätt.
 

 
 
Kontouppgifter
Föräldrar kan säga åt sina barn "Du får aldrig ge ut ditt lösenord" och man typ, jaja whatever. Får ett erbjudande om star coins som skulle möjliggöra att man kan köpa den där fjordingen man suktat efter i månader pga att föräldrarna inte har möjlighet att betala SC åt dig (självklart kan äldre spelare bli lurade men jag vill tro att det är mer sällsynt faktiskt). Trots att man vet att man inte borde så ger man ut sina uppgifter endå, personen verkar ju så himla snäll. Och vips så har du blivit av med alla hästar du någonsin köpt samt en hel del utrustning och kläder. Vems fel är det? DITT.. Du kan inte skylla på någon annan, inte ens personen som lurade dig. Varför gör människor såhär? Eftersom personen ifråga inte tjänar någonting på det så är det antagligen bara för att jävlas, det är roligt helt enkelt och man saknar empati för människor omkring. MEN folk måste sluta skylla på "hackarna" och star stables utvecklare måste börja agera och arbeta för att förhindra detta.
 
Vad behövs göras?
Star stable teamet borde göra en kortfilm på hur det går till och vad som kan hända om du delar dina uppgifter, pedagogiskt och roligt att titta på. Det bör även bli enklare att skaffa SC koder ifall folk som håller i tävlingar faktiskt är seriösa och vill ge ut star coins. Vet att affären öppnats där man kan få koder men det borde bli ännu enklare tillomed, att man kan köpa även små summor som kommer i en kod på mailen (brev behövs inte för små summor). Man måste försöka kringå att folk ska ge ut sina uppgifter, behövs det inte så minskar det såklart. Något annat som behövs är fler kameravinklar så att folk slipper dela konton vid ex. filmning som just nu är otroligt populärt på SSO. Dessutom bör supporten visa sig mer i chatten och agera när sånt här händer så att folk skaffar sig respekt. 
 

 
 
(Vildhästbuggen som används på bilden är enligt SSO själva inte klassad som en bugg)
 
 Buggar
Jag ser ofta i global att folk vill lära andra buggar eller tvärtom. Idag buggar spelare helt öppet på sina älskade konton och förstår inte alls vad som faktiskt kan hända om man gör det. Det kan jag tala om för dig, du kan bli avstängd i en livstid typ. Nu kanske jag överdrev men helt ärligt många verkar inte verta att det är förbjudet att använda och dela buggar. Det enda som krävs är att nån knäpper ett kort på dig när du buggar och skickar in till supporten och då spelar de ingen roll om det vad du eller någon annan som använda ditt konto just då för du får som tidigare nämnt inte dela dina uppgifter. Att bryta en regel och skylla på att man bröt en annan regel är inte smart.
 
Vad behövs göras?
Återigen en pedagogisk film eller liknande, förklara på ett enkelt sätt vad en bugg är och varför det inte är okej att använda dom samt vad straffet är. Tror inte många föräldrar har koll på vad en bugg är och kan förklara för sina barn varför man inte ska använda dem. Knappt jag vet så tell me more about it!
 

 
 
 Chattregler
Jag blev ganska paff när en Game master skrev att en person skulle sluta använda capslock i chatten, alltså visst kan det vara irriterande men finns det ens en sån regel? Vad gäller i chatten ens? Folk skriker för att vissa gör reklam för sin blogg, klubb eller YT. Men det finns inga regler som säger att man inte får göra detta i chattarna så folk kommer inte sluta. Det är ständigt bråk, när går man över gränsen? 
 
Vad behöver göras?
CHATTREGLER, dessa kan exempelvis dyka upp som en ruta första gången du ska använda chatten efter att du loggat in. Var tydliga med vad som gäller och ta till åtgärder för de personer som inte sköter sig. Star stable måste börja visa sig så att folk får respekt och inser att det kan vara lönt att följa regler.
 
 
 
 
Har ni några tankar om detta?
 

 


» Simba

Hej:)Hur gör man den buggen?Behöver den för en serie jag tänker göra(Masters and Shifters heter den)
Tacksam för svar!
/Simba

Svar: Googla på vildhästbuggen så får du upp massa info om den :)
Courtney Silverhill

2015-07-13 // 13:35:10

Tänkte nästan skriva in mitt användarnamn och det, när "logga in" rutan kom upp, haha xD

2015-07-13 // 13:50:21

På starstables youtube kanal finns det lite korta filmer som pratar om just att man aldrig dela sina konto uppgifter med någon. Men de har knappt gjort reklam för sin yt och vissa vet inte änns att filmen finns. Men som sagt de borde lägga upp den på hemsidan eller i spelet. Du kanske kan gå och kolla in den om duinte har gjort det än. ;)

Svar: Jo jag vet men den är på engelska.. :/
Courtney Silverhill

2015-07-13 // 14:19:57

fast vildhäst är väl visst en bugg? har aldrig sett dem skriva att det INTE är en bugg? hmm? kan du förklara :) Bra skrivet nemo! :D

Svar: Efter att dem gjort reklam för en YT video en spelare gjort där buggen användes blev SSO ifrågasatta varför dem uppmuntrar folk att använda buggar och då svarade dem att vildhäst buggen inte klassas som en bugg. Men som Haley skrev så avråder dem folk från att pilla i filerna.
Courtney Silverhill

2015-07-13 // 15:12:08

Vildhäst ''buggen'' räknas inte som en bugg. SSO har själva svarat på sin Facebooksida att det inte räknas som en bugg men att de avråder folk från att göra den (eftersom vissa är och pillar på saker utan att ha en aning om vad de gör).

2015-07-13 // 15:34:54

Ja okej, tack så jätte mycket för svar :) Då vet jag :D

2015-07-14 // 15:06:24

Hej!
Jo,jag menar absolut inget illa,och jag vill inte vara dum,men jag undrar en sak när du skriver att man inte ska andvända buggar?
Jag kommer ihåg (det var ganska längesen nu i och för sig) när du skrev att du testat en bugg där man kan få sin häst att byta man färg/stil?

Ta inte detta på fullaste allvar,jag vill inte vara elak men jag undrar bara hur du tänker när du har två olika åsikter i inlägg :D

Svar: Har inte skrivit någonstans i detta inlägg att jag inte tycker att folk ska använda buggar, det jag vill få fram är att SSO måste förtydliga reglerna kring användandet av buggar då jag inte tror att alla vet vad en bugg är och vad som händer om man använder dem. Om personer medvetet använder dem bryr jag mig inte om, det skadar inte mig direkt :)
Courtney Silverhill

2015-07-14 // 16:16:24

Min lilla syra kom hem och sa att hennes kompis i skolan sa att hon skulle sätta in sc på hennes konto:/Men jag var lite rädd för min kompis konto blev hakat och alla hästar var borta:( Så jag loggade in på hennes konto och när jag kom in så hade hon inte satt in sc:/ så jag gick in i sallet och såg en av hennes favorit hästar var borta:((((( Så nu tar hon död på mig för att jag aldrig får spela:( För jag har den hästen som var hennes favorit ras:/

puss och kram<3

2015-07-14 // 19:02:01

oj hur hette jag Anonym

Svar: Ge aldrig ut dina uppgifter, det är inte värt det. Stor kram
Courtney Silverhill

2015-07-14 // 19:02:59

Hej!

Jättebra tankar du skrivit om SSO.

Vi håller på att försöka bli mer tydliga vad gäller regler och uppförande i spelet. Som du och flera kommenterat så har vi en YT-kanal där vi just nu jobbar med pedagogiska tutorials. De är på engelska just nu men vi hoppas kunna lägga till undertexter för alla språk senare. :)

Vad gäller vildhästbuggen (som det varit mycket diskussion kring), så stämmer det också som ni säger att det egentligen inte klassas som en vanlig bugg, då det inte är ett fel i spelet utan ngt som uppstår när spelare själva pillrar i spelfilerna och som är svårt för SSO att hindra. Men SSO avråder från att göra detta då det kan förstöra spelfiler.

Att skriva med CAPS i chatten är egentligen inget fel, men ibland kan det upplevas lite "skriktigt" och "otrevligt", Det beror på situationen. Man får försöka känna av läget. Det är emot reglerna att medvetet störa andra spelares spelupplevelse.

:D

/Game Master Kira

Svar: Hej! Vad roligt att du hittade hit Kira och tog dig tiden till att lämna en kommentar. Hoppas det kommer på svenska, det behövs verkligen. :)
Courtney Silverhill

2015-07-15 // 11:57:00

nej det ska man aldrig göra för vips så är det försentD: Jag skapade inte min 2 Life time gubbar för att mina hästar skulle försvina:D Du har rätt att man inte ens kan säga till hakaren för det var ju personens fel som lämnade ut sitt in logg:d Jag har lackt över 5000 på mitt konto och det är som om någon kastade 5000 kr i soptunannD: Man ska vara rädd om sin gubbe inte låta andra logga in:D Jag hoppas att det här minskar för det är inte kul att läsa på fb att någon/några har blivit hakade:( Kan man inte bara ha sin gubbe för sig sälv som jag har samma lösen till allt (lite osmart vet det) Jag har ej blivit hakat de här 3 åren jag spelat men liksom jag vill inte bli av med 32 hästarD: allså jag hade döt tror jag:((((((((( Kommer inte klara lördag när jag inte får logga in för ska i vägD: Så min bästis får logga in och rida och levela min sista häst till level 15:D

Kram<3

2015-07-16 // 16:23:56

Har blivit nät mobbad två gånger eller tre i sso jag skriver inte elaka saker dom vara börja säga att .SLUTA SPELA SSO FÖR SSO ÄR INGET FÖR IDIOTER SOM DU. Jag blev jätte ledsen och ja hoppas att jag inte är ensam

2015-07-16 // 19:23:16

Kommentera inlägget här:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback