» Bloggutmaning dag 19 - Mitt irl hästliv «

Var tvungen o pausa bloggutmaningen lite på grund av tävlingen samt att jag ville få in lite mer vanliga inlägg nu när jag är hemma. Men nu kör vi igen, inte långt kvar nu!
 


 
Jag får många frågor ifall jag rider irl osv, svaret är tyvärr nej. Många har länge undrat kring detta och nu får ni en förklaring. 
 
Jag har hållt på med hästar hela mitt liv, jag satt på en häst för första gången när jag var 3 år tror jag. Jag började rida på ridskola där jag skaffade mig sköthästar och tävlade både på ridskolans hästar och privat hästar jag fått låna från kontakter runtomkring. Jag var i stallet JÄMT och var med på alla slags evenemang som dök upp och hade massor av kompisar i stallet, det var mitt andra hem.
 
Jag åkte iväg på träningsläger med jämna mellanrum och lånade hästar över sommaren. Med åldern så kom annat ivägen, skolan, kompisar, killar och vara ute på helger började gå före de tidiga mornarna i stallet, jag var någonstans runt 16 när jag började se att det fanns annat i livet än hästar. Jag blev för lång för att fortsätta rida ponny (enligt mig själv) så jag bytte till en hästgrupp (där jag endå fick rida alla D ponnysar som gick med hästarna haha).
 
Folk började undra vart jag tog vägen när jag var mer sällan i stallet och jag kände att ridskolan började bli mindre och mindre min grej. Då träffade jag en gammal bästis som jag red tillsammans med när jag var liten. Hon hade lämnat ridskolan och skaffat en egen häst, jag förklarade hur allting låg till och hon blev helt överlycklig. DU MÅSTE BÖRJA RIDA MIN HÄST. Sagt och gjort jag åkte hem till hennes mammas gård och provade hästen jag hört så mycket om, en väldigt speciell dam. Jag gillade henne från första stund, hon hade motor för tre fullblod och ett jävla humör, men det skrämde mig inte utan jag blev tvärtom galet intresserad av att vidareutbilda henne. 
 
 
När det blev seriösare så bestämde jag och min kompis att vi ville hitta ett stall där vi inte var ensamma. Så att vi kunde börja träna tillsammans med andra och för tränare då och då. Vi hittade ett perfekt stall och vi trivdes helt underbart. Jag började träna ännu mer och se otroliga framsteg hos både mig och hästen. Jag älskade att inte behöva ha hästar överallt på banan när jag red och ifall jag var trött en dag tog jag helt enkelt en tur i skogen. Jag visste att jag aldrig skulle tillbaka till ridskolan igen trots att det som sagt varit mitt andra hem, jag visste att det aldrig kunde bli som förut. Det blev mer och mer seriöst med min kompis häst och tillslut betalade jag för halva hästen. Hyra, hovslagare, veterinär, foder, träning och utrustning ja you name it. Min kompis sa att jag hade precis lika mycket som henne att säga till om, hon såg mig som en delägare.
 
Här stod vi ett bra tag, jag älskade folket och hästarna här och när jag kom på morgonen slog på radion, hämtade in hästar och fodrade så bara slappnade jag av. Världens terapi. 
 
 
Vad hände? Ja det förstår jag att ni undrar. Min kompis fick reda på att det skulle göras ändringar i regler gällande hennes jobb. Hon var osäker på ifall hon kunde jobba kvar och ville att jag skulle ta hästen på foder. Jag visste att utan körkort och mitt uppe i en utbildning så skulle det inte gå, det är dyrt att ha häst och jag gick fortfarande i skolan. Efter mycket om och men så flyttade vi hem hästen igen, vilket är väldigt långt ifrån mig. Jag är där ibland och hjälper till, rider henne ibland när hon är på bete men inte mer än så. Det känns som att jag svek henne, det kändes även som att all tid och pengar jag lagt ner var helt förgäves. Men det var självklart en underbar tid i livet. Jag saknar ridningen mer än någonting annat.
 
En sak är säker och det är att jag inte vill rida på ridskola eller kära ner mig i en häst som inte är min egen. Under alla dessa år har hästar som jag kärat ner mig i sålts, avlivats eller på annat sätt tagits ifrån mig. Jag antar att jag är långt ifrån ensam, många av er känner säkert igen sig?
 
Står du inte som ägare på papper kan du inte heller göra något åt saken, det är jag trött på och vill aldrig uppleva igen. Men en vacker dag ska jag köpa min egna häst. Det kan ta några år till, jag kanske inte kan rida lika bra längre men jag tar mig tillbaka. Det vet jag! 
 

 


Ja, rider på ridskola men saknar fortfarande Bonnie..
Bonnie bet folk men om man pratade med henne så var hon.... VÄRLDENS BÄSTA GOSIGASTE FINASTE häst :(
Och på hennes rygg... Går inte att beskriva...
Men hon skickades iväg från ridskolan till en dam nånstans... Grät när hon försvann...
Miss U Bonnie! </3

Svar: Det är oftast dem speciella hästarna med mycket humör man faller för, iallafall jag! Hoppas Bonnie har det bra vart hon än är <3 Kram till dig
Courtney Silverhill

2015-05-21 // 08:49:16

Jag rider på ridskola och jag älskar Amanda en 27 eller 28 årig shettis. Hon är brun och väldens bästa och en meter i mankhöjd hon har funnits där så länge jag kan minnas....Men en dag är det hennes tur:(

//En tjej som aldrig kommer glömma Amanda.

2015-05-21 // 12:24:45

Jag rider på ridskola och jag älskar Amanda en 27 eller 28 årig shettis. Hon är brun och väldens bästa och en meter i mankhöjd hon har funnits där så länge jag kan minnas....Men en dag är det hennes tur:(

//En tjej som aldrig kommer glömma Amanda.

Svar: Åh krama Amanda från mig! Hoppas ni har flera fina år framför er, shettisar kan bli riktigt gamla! <3
Courtney Silverhill

2015-05-21 // 12:24:45

Råkade skicka två gånger:)

2015-05-21 // 12:25:12

Åh.. Vad söt häst! Den liknar en häst som fanns på min ridskola jag gick på (har slutat rida) Han hette Iallafall Juwel men han har gått i panstion (stav)
En till sak! Jo har du sims? Skulle du kunna filma när du spelar sims då? Det vore kul :)
/Valen

Svar: Spelar inte sims just nu, men ibland får jag spellust och sitter någon dag! :) Kram <3
Courtney Silverhill

2015-05-21 // 12:30:26

Åhh...söt häst! <3 Den är ju som ett berg om man jämnför med min B - ponny xDDDD tycker verkligen att du ska skaffa dig en liten häst :) Om du nu har tid och vill :) Men du kan ju ha foder/ sköt häst. :) Pssst stallet är världens bästa plats om du har haft det stressigt eller nått annat som du tycker är jobbigt
/// Många krammar till världens bästa lilla Nemo!<33 Från Caitlin som du mötte den 5/21 på vg xD

2015-05-21 // 21:31:03

Har ridit i hela mitt liv och älskar hästar och stallet är mitt andra hem men jag känner att jag börgar glida isär från hästar lite och jag vet inte vad jag ska ta mig till för jag älskar hästar 😰 Btw! På den ridskolan jag går på hade vi också en häst som hette juwel men han gick i passion för han var gammal men en underbar dressyrhäst😍 själv vågade jag inte rida på han då för att han var så hög men nu skulle jag vilja tästa igen❤️ Går på sörmons ridklubb😎

2015-05-21 // 23:27:31

Hej! Jag rider 2 gånger i veckan men ska bara rida en gång i höst! Min favva häst heter Cumini och är 21 åt gammal. Jag e så rädd att van ska dö! Rider på sorunda ridklubb.//Arina

2015-05-26 // 06:34:45

Kommentera inlägget här:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback