» Så gick det för Mary & Flippen (sista avsnittet) «

Har du inte tidigare läst "Historien om Mary" rekommenderar jag att du gör det HÄR :)
 
Flippen har pensionerats men fått problem med kolik, jag har efter mycket eftersökningar och råd från veterinärer valt att ställa honom i en grus/jord hage kombinerat med några timmars bete i veckan. Dock började han rymma och jag hittar honom av en ren slump när jag är ute och tränar en annan häst, min panik går inte ens att förklara och Flippen är inte alls villig att följa med mig tillbaka till stallet. Men tillslut tar vi oss tillbaka och känslan jag har i kroppen när vi väntar på veterinären är hemsk.
 
Flippen har fått flyttas till kliniken för vidare undersökning och jag har suttit på nålar i väntan på att få åka dit, jag har en dålig känsla i magen. Min fina lilla häst.
 

 
När telefonen ringde den morgonen minns jag inte ens att jag lagt på och tagit mig ner till kliniken, det käns som att jag är ett spöke som åker omkring i fel värld, helt obeskrivligt..
 
 
Nyheterna ifrån veterinären är nog precis vad jag väntat mig, men hur förbereder man sig på det? "Hej Mary vad bra att du kom. Jag har kollat igenom Flippen och han fick bara kolikkänningar. Det var jätte skönt att det inte bröt ut men jag har endå valt att prata med vår förste veterinär. Vi vill ge dig rådet att låta Flippen gå... Det låter hur dumt som helst men efter att ha undersökt honom ser man hur pälsen slutat glänsa som förr, hans ögon är trötta och hans pensionärsliv ska inte lidas igenom i en grushage. Vi vill ge dig erbjudandet om trotjänaravlivning, du får ta honom till en lugn och vacker plats och han kommer inte känna någonting alls. Förlåt för de dåliga nyheterna men jag tror du förstår."
 

 
Jag vet det, det har jag vetat hela tiden. Han förtjänar att gå omkring i en hage stor som ett hav fullt med snygga ston. Jag ville ge honom alla chanser i världen, han är stark. Jag vet att jag gav honom en bra sista tid det vet jag. Han slapp äckliga Rebecca och hans välmående har alltid kommit i första hand för mig.
 

 
 
3 dagar senare rider jag honom mot en skogsdunge i närheten av ridhuset, tårarna sprutar. Men älskar man någonting måste man också kunna släppa taget. Det är vad jag ska göra nu. Jag ska låta min bästavän gå.
 

 
 
Jag lutar mig frammåt och lägger ansiktet i hans man, kramar åt hans hals en sista gång. Drar in hans doft och hoppar av. Vill bara skrika men jag måste vara stark för hans skull.
 

 
 
Veterinären dyker upp som ur tomma intet och jag pussar honom på mulen men börjar sedan gå, jag klarar inte av att se sprutan som kommer ta honom ifrån mig.
 

 
 
Bakom mig hör jag hur han ropar på mig och jag bryter ihop totalt.. Han undrar nog vart jag ska någonstans och om han bara visste..
 

 
 

 
Tillbaka blickar från Mary och Flippens tid tilsammans:
 
 
 
 
 
 
 

 
Idag galopperar Flippen på de gröna ängarna och jag är övertygad om att vi kommer att ses igen. Det var det tuffaste beslutet jag tagit men man får inte vara självisk när det gäller djur. Har man tagit ansvaret att ta hand om ett måste man också ta ansvaret och släppa taget när det inte går längre. Jag tror jag blev lite blind men jag menade bara väl, han skulle få varenda chans i världen det lovade jag honom! Det fick han men det räckte inte.
 
 
Och det var slutet på historien om min bästavän Flippen, tack för att ni läst. //Mary
 


 Tack till Evelina Silverknight och Frida Winterstorm som ställt upp som statister i detta avsnitt.
 



Ååh, grät när jag läste <3 Vet själv hur det är att lämna sin allra bästa vän som man tror man ska ha genom livet, skitjobbigt :(

2013-11-22 // 12:44:26

Ush ;u; känns som när jag fick vara med min favorit häst på min ridskola's död :(

2013-11-22 // 17:41:09

:.( åh va sorgligt. Men det var ju bäst så, tyvärr <3

2013-11-23 // 18:29:33

Nej fy! Det känns som den gången då jag kom som vanligt till ridskolan för att motionera min sköthäst. Vi skulle vara med i "mästerskaps" hoppningen på ridskolan och vi skulle träna då. Jag går till spiltan och den är tom och hennes namn skylt är borta. Tanken att hon var borta fanns men den var välldigt liten. Jag gick bort till sadel kammaren för att se om sadeln och tränset var borta. Men dom var kvar. Så hon var inte med på lektion. Då fick jag panik och sprang bort till anslags tavlan. det stod: Ineke avlivad pga svår kolik (tarmvred). När jag hade läst det så kom min ridlärare och sa att dom hade fått avliva Ineke mitt i natten, utan att jag fått veta. Efter det så var jag inte skötare på 1,5 år tills det kom en skadad unghäst, Mirax. Jag blev genast skötare på honom och med mycket tålamod så är han nu en av dom populäraste hästarna.

Svar: Åh vilken härlig historia!! <3
Courtney Silverhill

2015-01-04 // 11:26:28

Läste "Historien om Mary och Flippen" och den var jättebra! Bra att det kom en fortsättning, var bara sååååå sorglig!

Svar: Aww jag vet :( <3
Courtney Silverhill

2015-01-13 // 15:42:21

Skitbra Courtney! Grät! Den påminner om en ponny som lämnade mig för 4 månader sen😭 Han fick tarmvred och var 21 år gammal😢 Så R.I.P Flippen och Benito❤️❤️ (ponnyn hette så) PS jorvik vampyren är bästa serien någonsin!❤️😄

2015-01-31 // 02:01:03

Läste slutet med tårar i ögonen. R. I. P flippen. Kan du göra det här som säsong 2 på yt? Påminner min historia om min häst Nicke, han vart 29, men man måste acceptera det, hästar och djur lever inte 4-ever!det började med att jag skulle på en tävling,jag såg han ligga i boxen, han kämpade att andas. Jag ringde veterinären och hon avlivade honom. Kan vi bli vänner på sso, är också på server 1 Air star

2015-04-12 // 09:19:32

Kommentera inlägget här:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback