» Valla kossor! «

Glömde ju helt bort att visa bilder från vallningen vi hade under western veckan. Vi startade med en ordentligt fartfylld uppvärmning där vi körde försten till, slalom i full fart och vi snurrade och tränade lite stopp.
 
 
Här rider dem alltså på och värmer upp och helt plötsligt skriker jag "FÖRSTEN TILL" och en bokstav jag väljer. Det är skit kul att se hur alla reagerar och förvirrat tänker "VART ÄR DEN VART ÄR DEN" och sedan kastar sig mot bokstaven. Jag skulle kunna ha en hel lektion med endast den leken för att det är jätte kul och man lär sig vart ridhusets bokstäver sitter. Så både bra och kul.
 

 
 
 
 
 
Här snurrar vi litegrann, det gör man genom att köra full fart och trycka på x. Därefter pepprar du mellanslag och håller in vänster eller höger piltangent. Egentligen behöver man inte peppra mellanslag utan trycka när man ser att hästen nästan tar sig upp på fötterna men enklast o börja så. 
 

 
Sen var det då vallning och jag var alltså HELT fokuserad så jag fotade endast ett litet foto, dumma mig. Men ja helt enkelt så var jag och Sture kossor som skulle vallas från en punkt och in i transporten som står utanför ridhuset. Vi delade upp gruppen så dem en och en fick prova på en kossa till att börja med. 
 
Under vallningen håller jag min kameravinkel bakåt så att jag endast ser personen som ska valla mig. Beroende på om personen rider mer åt min höger sida eller vänster sida så svänger jag åt motsatt håll. Det var så häftigt för vips så stod jag i transporten! Jag var så imponerad av dem alltså.
 
I slutet fick dem som ville prova att valla två kossor samt välja svårighetsgrad på oss. Man kunde välja att ha två enkla kossor eller en enkel och en svår etc. Är man en enkel kossa lyder man helt enkelt och är inte så känslig för svängarna. En elak ko kanske svänger lite överdrivet och sådär.
 
Så skojj ni måste testa detta om ni inte redan gjort det!
 



Haha! Verkar as kul! Har en känsla av att mina hjältar kommer att få valla ett par vilsna kossor inom en snar framtid

2015-05-30 // 16:36:06

Kommentera inlägget här:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback